Selasa, 10 Ogos 2010

Sotong Pulut a.k.a Ketupat Sotong

Sotong Pulut resepi turun temurun keluarga di Pahang.. masakan Pantai Timur....copy & paste dr blog sebenar saya..

RESEPINYA

Bahan A

~ Beras pulut ~ Sedikit Halba

Bahan B (kuah)

~ Sotong ~ Santan ~ Garam ~ Hirisan Halia ~ Hirisan Bawang Merah ~ Secubit halba ~ Garam secukup rasa
(Masukkan semua bahan B ke dalam periuk masak)

~ Lidi untuk mencucuk

CARA-CARA
1. Asingkan kepala sotong dan badan, cuci dan toskan
2. Msukkan 3/4 beras pulut kedalam badan sotong
3. Masukkan kepala sotong dan cucukkan lidi.4. Ulang langkah 2-3 hingga habis.
5. Masukkan semua sotong kedalam adunan Bahan B (dalam periuk)
6. Rebus sehingga masak (hampir kering)
7. Hidangkan bersama sos cili.

Sebelum direbus
Semasa merebus

Sedia untuk dimakan

~ SELAMAT MENCUBA SEMUA KAWAN-KAWAN ~

3 ulasan:

  1. rasa cemana nih... aku tk pernah makan. tp nmpk sgt menarikssss. cumanya, pandai kah aku nk buat nih :(

    BalasPadam
  2. aku penah rasa sekali tapi kot hat aku makan tuh orang tuh tak tau buat kot...manis saja....pehtu rasa sotong....raya nanti buatla pehtu pangge aku makan na su :D

    BalasPadam
  3. ieta..... blh iahhh hg bt.... sedap....

    eta.... klu yg manis versi kelantan... sbb depa tmbh gula.. ak x minat yg tuh.. manis....

    BalasPadam