Rabu, 24 November 2010

kerabu daging hantam sajalah!

sempena aidiladha yg lepas, surely korang ada dpt byk daging2 korban kan. as for me MIL kasi memandangkan kami berempat baru ja buat korban last year. so aku amik kesempatan utk buat kerabu daging. di suatu ptg pikiaq2 nk masak apa kan, so menjadik la jugak setelah aku hantam2 sajalah dgn bantuan cik suriati shaari nih. thanx su!

k, ni bahan2 binaannya! eh, bahan masakannya. sila potong sume nipis2 n kuantiti ikut sesedap rasa aaa.... sbbnya utk serving me hubby n damia, kami mmg giler kerabu so buat byk pun tak pa. licin-cuci-calat!



bawang besar, serai, cili padi, tomato, bungan kantan, daun selom dan limau nipis.
daging lak rebus kasi lebut hiris nipis2. owh ya puan2.... ada lagi havoc guna daging mentah sahaja. ini betoi, bukan main2 or perli2 yer. sbbnya mama aku pun ada bgtau dia pernah jumpa resepi yg guna daging mentah. so sesiapa nk cuba boleh juga. :)
aku guna kerisik jenis basah sbb ada yg suka kerisik kelapa kering ja, tk perlu tumbuk. terpulang. boleh gak nk ubah2. sedap jugak! :)



masukkan sume bahan2 tadi ke dalam mangkuk. gaul rata2, taruk garam secukup rasa. if mau pedas or lebih masam pandai2 la korang tmbah cili n limau nipis yer.
last but not least...... air rebusan daging tadi jgn dibuang, kasi siram sikit dlm mangkuk mau ada rasa manis2 daging and baru kaw! nyum! nyum! nyum!.....



siap! rasanya aku nk buat lagi dan lagi dan lagi lepas nih. sbbnya en. edi kata "tak sesia byr hantaran mahai2...." selalu centukan dia. indirect complimentary breakfast voucher betoi!! :)


9 ulasan:

  1. ooowhhh okay lah tu..aku sebab tak mahai jadi mizan tak penah kata la...so dapur aku pun lama dah tak berasap...hahahahahahahhaha

    BalasPadam
  2. muahahhaaa.... hg layan la laki aku tu. sesedap rasa dia ja nk ckp. mahai sgt la kan. aku rasa apa yg aku dpt la lg lebih dr wang hantaran yg "mure mure ajerrrr itu" :P

    BalasPadam
  3. akan ku cuba...sebab ini mudah ajar...wahahahahahah org bujang mmg cam ni. Xde hantaran lagi la katakan.

    BalasPadam
  4. shiera, kalo kerabu cenni ja nk kena bayaq mahai2 aku rasa tk berbaloi2222. kikikikii.... btw kena tambah perisa *cinta kasih sayang seCUKUP RASA* baru berkat. tp utk mkn sendiri pun tetap kena ada penambah perisa tau. supaya sihat selalu dan dpt calon suami yg membimbing ke syurga hendaknya. AMIN. wah gitu tiba2 akuuuuuuuuuuuu.... :D
    ini mode mlm jumaat komen nih *LOL*

    BalasPadam
  5. muahahahaha...tetiba aku teringat kat hang ieta masa masak ketam hari tu...ayat laki aku lebih kurang sama ngan laki hang...aku siap bantai gelak lagi dia pulak dok pelik....cuma ayat dia camni...."tak sia2 abang bagi mas kawen RM1001...pandai masak...rajin basuh baju...lipat baju..." seharian tu aku kembang setalam :p

    BalasPadam
  6. yeahhhh gitu la suami yg baik. kembang sungguh la noooooooooooo. dia nk suh masak lg dan lg dan lg la tu beb! :D

    BalasPadam
  7. ieta,aku pernah buat sekali kerabu mangga okeh.mak mentua request.terhengesh2 aku call mak aku kt trg mintak resepi.dah la x pernah buat tau2 dpt request pulaksss...nasib x pengsan mengelabah ok.mujur sedapppp...kembang la sat dlm 20 mins.heheheh...

    BalasPadam
  8. wah2... sonoknya.... meleleh ayaq liuq bila tgk..... syabas betey.....

    BalasPadam
  9. nadd, ha tu la........... aku mmg suka bab2 kerabu nih. agaknya sbb dari kecik mama aku dok jamu dah kot no. :D

    sue, thanx beb bg idea bernas utk aku belasah buat. mmg taram ja apa yg patut. heh! :)

    BalasPadam