Ahad, 7 Ogos 2011

Kek Coklat Belemoih


Nih aku buat setelah sekian lama aku tak buat...
alhamdulillah..menjadi lagi hasil air tangan aku..
cuma kali nih aku cuba yang kukus..since oven umah abah aku rosak...
so ini resepi kek coklat termudah..sambil2 pun boleh buat...sebab aku guna blender 100%...

Resepi A : untuk diayak..
2 cawan tepung gandum, 1 cawan serbuk koko..soda bikarbonat ngan baking powder (aku buh satu sudu kecik ja) semua ni ayak dan gaulkan sekali masuk dalam mangkuk adunan...

Bahan B : untuk di blend
blend telur 4 biji sampai creamy...campuq ngan 2 cawan gula halus..lepas tu masukkan minyak jagung 1 cawan, susu ideal milk 1 cawan, susu pekat stgh cawan.blend semua sekali...sampai betul2 creamy..

Then masukkan adunan tu sikit demi sikit dalam adunan A...kacau sampai sebati...lepas tu tambah ngan ayaq panas lebih kurang satu cawan stgh...kacau lagi sampai sebati..masukkan dalam periuk kukus..then kukus...aku kukus semalam dalam 40 minit...dah masak elok dah..pandai2 ahh agak naa :)

Untuk topping plak aku guna cooking choclate, masukkan dalam periuk (masak secara double boiler), buh butter dalam dua sudu besaq, pastu aku campuq susu pekat satu cawan....masak sampai likat2....tuang atas kek n hias sesuka hati...memang sangat senang....
Selamat mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan