Selasa, 14 September 2010

Sup Salmon Mahaiiiii

Ini diaaaa...resepi yg ditunggu2 oleh Pn Suhana kita...hehehe...apsai aku namakan resepi ni mahai? Sbb mahai sungguh nak dpt dr tuan punya badan (my hubby) so last2 aku terpaksa kontek mak angkat kami kat Japan, dialah tok guru my hubby yg ajar buat sup ni. Kalau nak buat sup ni, the best kalau bleh dapatkan part yg tulang2 dan lemak tu, biasanya kalau kat Jusco or Carrefour depa dah siap peketkan juai murah ja sbb benda ni dibuang, but actually dr sini la rasa manis sup akan naik, but kalau takdak takpa, beli ja yg part isi or else buat kepala dia mmg mmmphh punya...hehehe


Bahan dipotong dadu/bite-size:
2 slice ikan salmon
1/2 batang lobak putih
4 helai kobis cina
1 kotak tofu lembut
1 batang carrot
1 bungkus cendawan enoki
2 batang daun bawang jepun atau dipanggil negi

Gula dan garam secukup rasa

Bahan rahsia spesel my hubby is serbuk pati ikan yg dipanggil 'dashi'. Ni actually mcm pati ikan yg Maggie ke Knorr tu la just kat mesia kita guna ikan bilis but kat jepun diorg guna ikan tongkol. Rasa mmg lain so no wonder la selama ni saya buat tak jadik, until dpt tau hubby pakai serbuk ikan ni rupanya...don't worry, takde alcohol ke sumber haiwan, mmg pati ikan jer mcm kita pakai kiub/serbuk pati ikan bilis or sos nampla siam tu jer...rupanya gini, stakat ni jumpa kat Jusco...


Or else korang bleh buat sendiri dgn beli peket di atas ni dipanggil konbu, amik secekak and rebus dlm 1-2 cawan air. Flake ni actually flake ikan jugak, no worries...aku pun tak makan kalau tak halal *grin*

Anyway, cara memasak:
1. Rebus lobak putih dan carrot hingga hampir masak dan lembut
2. Kemudian masukkan dashi tadi, kalau pakai air konbu, masukkan secawan, kalau pakai serbuk letak dalam 2 sudu kecil, boleh ditambah bila dah nak abis masak nanti in case suka rasa yg lebih kuat or masin
3. Kacau sup dan masukkan kesemua bahan lain bersama2 gula dan garam, kecuali tofu
4. Bila enoki dan salmon nampak dah masak, baru masukkan tofu, sebab tofu ni jenis lembut so akan pecah kalau masak lama
5. Biar mendidih sikit lagi kemudian ready to be served

Boleh dimakan begitu saja but kena kasi isi2 dalam tu lebih sket, baik utk kesihatan since just ikan dan sayur kan...or else makan dgn nasi ala2 banjir (nasi sikit kuah penuh mcm moi sup tu). My kids love this!

2 ulasan:

  1. aku nak kena pi survey kat mana ada juai bahan2 yang hang tulih nih..since aloq staq takdak jusco ...huhuhuhu..tapi takpa akan aku usahakan

    BalasPadam
  2. aku rasa sayuq2 dgn salmon tu hang bleh dpt, just dashi tu problem sket...but kalau nak guna pati ikan bilis pun ok, pati ikan tongkol tu manis (manis ikan, bukan manis gula) lg la so tu yg naik rasa sup tu...kalau hang nak aku bleh poskan benda tu, yg tu tak susah aku nak cari sbb jusco perda 15mins dr umah...but next week la kot sbb esok aku nak travel...hehehe

    BalasPadam